Brev:
Dagsrytme 6 mdr.
20. juli 2023
Alder:
6 mdr.
Dagsrytme 6 mdr.
Kære Helen.
Vores søn er nu snart 6 mdr og selvom vi stadig kæmper med lurerne om dagen er det nu et andet spørgsmål der trænger sig på.
Vi er opstartet på mad og han spiser gladeligt grød/mos 2xdgl og vi er igår også begyndt med lidt morgengrød da han simpelthen tigger ved bordet ;) han er helt vild med alt hvad vi andre spiser / drikker så vi udnytter at han har interessen. Han spiser ca 1/2 dl pr gang og nu hvor han snart er 6 mdr vil vi begynde at give ham mere normal mad ved siden af/ han kan sidde med i hånden. Jeg ammer fortsat før/efter hver lur og om natten.
Hvornår kan et måltid erstatte en amning og hvornår introduceres mellemmåltider?
Angående dagsrytme så har vi meget længe kørt fast med 3 lure hvoraf den sidste ligger sent, ofte fra 19-19.30 eller 19.30-20. Lige nu er vi på ferie hvor der er meget varmt og han stimuleres mere og står tidligere op pga varmen hvorfor vi kører 4 lurer og det er ok.
Når vi kommer hjem skal vi dog ind i normal rytme igen. Problemet med den sidste lur er at han ofte slet ikke virker frisk når han vågner derfra og egentlig ofte lader til gerne at ville sove videre men vågner efter de famøse 30 min som han altid gør - dog ikke når han er puttet til nat, der kan han godt finde ud af ar forblive sovende?! og han puttes igen til nat ved 21 tiden hvor han har virket putteklar ganske kort tid efter han er vågnet fra luren. Vi er dog lidt nervøse ved at droppe den korte lur da det måske vil gøre han så vågner meget tidligt om morgnen?
En normal dag ser sådan herud:
7.30/8 vågner
Lur 10.15/30 -12.30 ca får her frokost
Lur 15-16.45 ca får aftensmad sammen med os
Lur 19-19.30
21/21.30 godnat
Han er ikke svær at putte til den sidste lur (nogen gange tager det tid!), men hvornår vil vi kunne undvære den da den ikke rigtig lader til at gøre noget godt for ham? På sigt må han meget gerne gå tidligere i seng og fx stå op kl 7 som sine søskende, men jeg nyder også at han sover til 7.30/8 da hans lure stadig er meget afbrudte og kræver min hjælp hele tiden:/
Hilsener herfra